Rozhovor se starostou pražských Běchovic a zastupitelem ZHMP, Onřejem Martanem (ODS). O současném stavu Pražského okruhu…

PražskýNoviny.cz :

Vypadá to, že se práce na pražském okruhu opět zpozdí a to zjevně vinou vedení města, ktere bojuje s vládou a nenachází se zatím žádná dohoda, kdy okruh bez dohody s vládou město těžko kdy dokončí, co na to říkáte?

Ondřej Martan:

„Pražský okruh je pravděpodobně nejdůležitějšíí dopravně infrastrukturní stavba procházející naším hlavním městem. Nejpřipravenější část mezi Běchovicemi a D1 měla od starostů městských částí (kudy stavba prochází) celou řadu podmínek. Mezi nejzásadnější podmínky patřil i výkup zelených pásů pro výsadbu izolační zeleně, potvrzený usnesením rady HMP již v srpnu 2018. 2 roky od přijetí tohoto usnesení není vykoupen ani metr pozemků. V takové situaci lze očekávat komplikace ze strany jednotlivých MČ, a to vše jen kvůli tomu, že pražská koalice nekoná. Termín zahájení prací na PO je tak plně v rukou pražské rady, která toho zatím moc nepředvedla.“

PražskýNoviny.cz :

Často interpelujete na ZHMP, právě vedení města kvůli pražskému okruhu, jaké z toho jsou výsledky?

Ondřej Martan:

„Vedení města, konkrétně náměstka Scheinherra jsem minimálně 4x krát upozornil na stav věci a žádal po něm návrh konkrétních opatření, která bude Praha realizovat. Dočkal jsem se pouze vágních obecných odpovědí, „že se na věci pracuje a že musíme být trpěliví“. 2 roky od doby, kdy se město přihlásilo k výkupu pozemků se, ale fakticky nestalo nic.“

PražskýNoviny.cz :

Náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě), se zabývá akcemi typu Smetanovo nábřeží, nebo cyklopruhy na dálničním přivadeči apod. K okruhu říká, že se buduje, to ale zjevně neodpovídá situaci?

Starosta Praha-Běchovice, zastupitel ZHMP, Ondřej Martan (ODS)

Ondřej Martan:

Doprava v hlavním městě Praze funguje jako ucelený systém do kterého nelze zasahovat dílčími sociálně – inženýrskými pokusy typu uzávěra Smetanova náb.. Shodneme se na tom, že centrum města by mělo být do budoucna dopravně „odlehčeno“. Je ale naprosto nezbytné, aby doprava, kterou v centru města významně omezíme, měla možnost toto centrum věrohodně a bez komplikací objet. Do doby realizace kompletní sítě nadřazeného dopravního skeletu (oba okruhy), včetně propojujících radiál, není možno vystavovat Prahu a Pražany podobným hurá akcím, jakou uzávěra Smetanova náb. bezesporu je.

PražskýNoviny.cz :

„Já vás žádám, abyste neblokovali obchvat Prahy,“ hořekoval nedávno ve sněmovně premiér Babiš směrem k pirátským poslancům. Nelíbilo se mu totiž, jak Praha pokročila ve výkupu pozemků pro východní část vnějšího okruhu mezi Běchovicemi a dálnicí D1. Jak to jako starosta Běchovic sledujete?

Ondřej Martan:

Lamentování premiéra Babiše nechám asi bez dalšího komentáře. Celé minulé volební období měl v Praze svoji primátorku. Za období 2014-2018 se v přípravě PO také o mnoho nepokročilo. To, co se ale musí předešlé pražské koalici nechat je hmatatelná snaha odblokovat jinak zamrzlá jednání o trase okruhu.

PražskýNoviny.cz :

Někdejší opozice i média hodně útočila na primátora Pavla Béma, nicméně za něj, se stavělo a i dostavělo viz. tunel Blanka, současné vedení města o výstavbě zatím mluví, myslíte, že se to nějak pohne a pražané se okruhu přece jen někdy dočkají?

Ondřej Martan:

Pavel Bém se stal symbolem něčeho špatného. Hlavní vinu na tom nesou aktivistická hnutí typu Praha sobě, nebo např. Piráti. Jejich bezbřehá kritika však nyní dostává významné trhliny. Od doby, kdy onen proklínaný Pavel Bém skončil ve své funkci, nebyla v Praze zahájena téměř žádná a dokončena vůbec žádná hlavní infrastrukturní dopravní stavba. Pan primátor se sice holedbá zahájením průzkumných prací na metru D. Sám ale zapomíná dodat, že tento materiál vznikl z prapodivného výběrového řízení, hlasováno o něm bylo historicky poprvé za dobu fungování rady hlavního města Prahy tajně a hlasovací lístky z tohoto hlasování si pan primátor odnesl v kapse svého saka domů. Situace, kterou bychom si neuměli představit ani v té nejtrapnější komedii předznamenala a předznamenává schopnost, či spíše neschopnost stávající koalice, se na čemkoliv dohodnout. Věci nepředstavitelné před 10 lety se dnes běžně stávají. Neschopnost politiků rozhodovat v důležitých a strategických věcech je zakrývána hromadou povrchního balastu, zahrnující všechny možné druhy sociálně-inženýrských opatření, jako jsou cyklopruhy, všemožné pseudofestivaly a vyvěšování vlajek na budovu Magistrátu. Forma zvítězila nad obsahem.

PražskýNoviny.cz :

Díky za rozhovor…

Autor: Redakce, Praha, ČR, 29.6.2020

Psali jsme zde: